Kulturni dom Nova Gorica, Bevkov trg 4, SI-5000 Nova Gorica

T: + 386 5 335 40 10

Group 10708
12. 5. / Četrtek / 11:00

VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025

Mala dvorana Kulturnega doma Nova Gorica
12. 5. / Četrtek / 11:00

VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025

Mala dvorana Kulturnega doma Nova Gorica

Kulturni dom Nova Gorica se kot partner priključuje k večletnemu projektu VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025, ki ga Kinoatelje razvija še s številnimi drugimi partnerji. Z njim želi preko različnih aktivnosti skozi medij filma raziskovati življenje ob slovensko-italijanski meji ter tako ovrednotiti našo skupno avdiovizualno dediščino in jo prikazati tudi v mednarodnem prostoru.

Prva retrospektiva in simpozij, ki se bo  od 9. do 16. maja 2022 odvijal v Ljubljani (Slovenska kinoteka), Novi Gorici (Kulturni dom Nova Gorica), Gorica (Hiša filma) in Trstu (Cinema Ariston) bo v središče diskusije postavil Trst. To je strateško mesto v boju za severnojadransko mejo, ki jo zaznamujejo problematični odnosi med zavezniki na Vzhodu in na Zahodu ter retorika hladne vojne. Tako Italija kot Jugoslavija sta v tem obdobju ustvarili vzporedno zbirko filmov, filmskih novic. Čeprav posnetki dokumentirajo iste dogodke, so ti pogosto predstavljeni na povsem različen način.

 

Program v Kulturnem domu Nova Gorica:

 

11.00 Na svoji zemlji, r. France Štiglic (1948, 110 min.)

Uvod v film: Špela Čižman, kustosinja, Slovenska kinoteka, Ljubljana.

 

15.30 Vzhod – Zahod: tekma za meje, predavanje

Jože Pirjevec, zgodovinar, znanstveni svetnik na Znanstveno raziskovalnem središču v Kopru

Federico Tenca Montini, Oddelek za politične in družbene vede Univerze v Trstu in sodelavec Deželnega inštituta IRSML.

  • Tujega nočemo, svojega ne damoMirko Grobler, YU (SI), 1947, 35 mm, čb, 14′, Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS, italijanski podnapisi
  • V senci sv. Justa. Trst je volil, 1949, 1’35’’ istituto Luce, slovenski podnapisi
  • Trst in Italija, 1952, 2’, Istituto Luce, slovenski podnapisi
  • Tržaški vozel, 1953, 1’41’’, Istituto Luce, slovenski podnapisi

 

 18.00 Kinematografska bitka za Jadran: filmi, meje in tržaška kriza

Selekcija filmov in odlomkov:

  • Trst (Filmske novosti No. 29), YU, 1946, 2’ 29’’
  • Trst – najnovije vesti (Filmske novosti No. 92), YU, 1946, 2’ 15’’
  • Zbogom, Pulj (La Settimana Incom n. 46), ITA, 1947, 8’ 40’’
  • Istina o Puli, Kosta Hlavaty, Jadran film, YU, 1947, 29’
  • Burja nad Trstom, Gianni Alberto Vitrotti, Lux film, IT, 1953, 11’40
  • Naši dokumenti – Okroglica, Milan Kumar, Triglav film, YU, 1953, 6’ 45’’

Uvod: Dunja Jelenković, zgodovinarka in raziskovalka, vodja projekta CBA Trieste (H2020 MSCA- Univerza Ca’ Foscari iz Benetk).

 

20.30 Trst, r. France Štiglic (1951, 80 min.)

Uvod v film: Marcel Stefančič jr., filmski kritik, tv voditelj in publicist.

Brezplačne vstopnice za posamezno prireditev lahko dobite na blagajni Kulturnega doma Nova Gorica.

 

 

Kontakt in informacije

T: 05 335 40 15

E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si

Meja je pojem, s katerim največkrat označujemo delitev. Loči »nas« od »njih«, znano od neznanega, narode med seboj. A burna evropska zgodovina nas uči, da meje niso naravne prepreke, temveč prostori, ki se pogosto spreminjajo in ostajajo stičišča prehodov, izmenjav in srečevanj. Večletni projekt VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025 / ORIENTE—OCCIDENTE La frontiera nel cinema e nella storia 1945—1954—2025, ki v središče postavlja raziskovanje življenja ob slovensko-italijanski meji s projekcijami filmov, pospremljenih s predavanji, je bil prvič v celoti predstavljen danes, 14. aprila 2022, v tržaški kavarni San Marco.

 

Večletni projekt, ki ga koordinira Kinoatelje v sodelovanju s številnimi partnerji iz Slovenije in Italije pa tudi širšega prostora, bo v maju ponudil filmsko retrospektivo in simpozij, ki v fokus postavlja mejo med Italijo in Jugoslavijo v obdobju med leti 1945 in 1954. Med 9. in 16. majem bodo v Ljubljani (Slovenska kinoteka), Novi Gorici (Kulturni dom Nova Gorica), Gorici (Hiša filma) in Trstu (kino Cinema Ariston) priznani zgodovinarji, sociologi in filmski publicisti – Raoul Pupo, Jože Pirjevec, Kaja Širok, Štefan Čok, Katia Pizzi, Lorenzo Codelli, Gian Piero Brunetta, Paolo Caneppele, Alessandro Cuk, Marcel Stefančič in drugi, skozi medij filma premišljevali o burni skupni zgodovini tega prostora. Filmsko retrospektivo bo uvedla svetovna klasika, ena najbolj prepoznavnih stvaritev filma noir, Tretji človek (The Third Man, 1949) režiserja Carola Reeda, ki prikazuje povojni Dunaj, razkosan na štiri zavezniške cone.

 

Izbrani italijanski in slovenski celovečerni filmi, ki so nastali v prvem povojnem obdobju; Trst in Na svoji zemlji v režiji Franceta Štiglica, Brezmejna srca (Cuori senza frontiere, 1950) režiserja Luigija Zampe, in Mesto bolečine (La città dolente, 1948) v režiji Maria Bonnarda bodo v središče pozornosti postavili Trst. Trst je bil strateško mesto v boju za severnojadransko mejo, ki ga zaznamujejo problematični odnosi med zavezniki na Vzhodu in na Zahodu ter retorika hladne vojne. Tako Italija kot Jugoslavija sta v tem obdobju ustvarili obširno zbirko filmskih reportaž ter filmskih obzornikov, in čeprav posnetki dokumentirajo iste dogodke, so ti pogosto predstavljeni na povsem različen način.

Simpozij in retrospektivo v maju organizirajo Kinoatelje, Slovenska kinoteka in tržaška La Cappella Underground v sodelovanju z evropskim projektom CBA TRIESTE Kinematografska bitka za Jadran: filmi, meje in tržaška kriza  (H2020 MSCA), ki ga vodi dr. Dunja Jelenković, raziskovalka na Univerzi Ca’ Foscari v Benetkah. Celotna partnerska mreža je zelo bogata in priča o kompleksnosti večletno zasnovanega projekta, ki želi skozi gibljive podobe in številne aktivnosti (simpozij, retrospektiva, razstava, produkcija publikacij in dokumentarnih zapisov, procesi restavriranja in digitalizacije ter didaktičnega gradiva) ovrednotiti našo skupno dediščino in jo prikazati tudi v mednarodnem prostoru. V sodelovanju s filmskimi arhivi kot so Archivio Storico Istituto Luce, Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije in številnimi kinotekami tako iz Slovenije, Italije in tujine, želi projekt predstaviti tudi dela, ki so bila v preteklosti širši javnosti težje dostopna.

 

Znotraj večletnega projekta VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025 bo leta 2025 organizirana mednarodna retrospektiva, s katero se bo v večjih evropskim mestih preko projekcij izbranih celovečernih filmskih klasik ter dokumentarnega arhivskega gradiva promoviral in reflektiral naš skupni čezmejni prostor. Večletni projekt je del programa Evropske prestolnice kulture GO! 2025 in nadgrajuje vsebine, ki bodo znotraj EPICentra usmerjene v pripovedovanje burne preteklosti, zgodovine dvajsetega stoletja vzdolž slovensko-italijanske meje.

 

Projekt VZHOD—ZAHOD Meja skozi film in zgodovino 1945—1954—2025 je finančno podprla dežela Furlanija-Julijska krajina.

Kinoatelje, Gorica

La Cappella Underground, Trst

Slovenska kinoteka, Ljubljana

H2020 MSCA projekt CBA TRIESTE – Univerza Ca’ Foscari Benetke

Palazzo del Cinema / Hiša filma, Gorica

Associazione èStoria, Gorica

Casa del Cinema, Trst

IRSREC FVG, Trst

Associazione Nazionale Venezia Giulia e Dalmazia, Trst

La Cineteca del Friuli, Gemona

Cinit – Cineforum italiano, Benetke

CSC – Cineteca Nazionale, Rim

Cineteca di Bologna, Bologna

Cinecittà – Archivio Storico Istituto Luce, Rim

EZTS GO, Gorica/Nova Gorica/Šempeter-Vrtojba

Zavod Kinoatelje, Nova Gorica

Javni zavod GO! 2025 Evropska prestolnica kulture, Nova Gorica

Kulturni dom Nova Gorica, Nova Gorica

Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije, Ljubljana

Slovenski filmski center, Ljubljana

Österreichisches Filmmuseum (Austrian Film Museum), Dunaj

Istituto Italiano di Cultura, London

Università degli Studi di Udine – Corso di laurea in Discipline dell’Audiovisivo, dei Media e dello Spettacolo (DAMS)

Università degli Studi di Trieste – Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali e Dipartimento di Studi Umanistici

Mogoče vas zanima tudi …

Skip to content