Kulturni dom Nova Gorica, Bevkov trg 4, SI-5000 Nova Gorica

T: + 386 5 335 40 10

Group 10708
10. 11. / Petek / 20:15

MODRI KAFTAN (2022)

Mala dvorana
10. 11. / Petek / 20:15

MODRI KAFTAN (2022)

Mala dvorana
Filmsko gledališče 2023/24 – za abonma in izven

 

Modri kaftan (Le blue du caftan, Francija, Danska, Belgija, Maroko, 2022, barvni, 124 min.)

 

Režija: Maryam Touzani
Scenarij: Maryam Touzani, Nabil Ayouch
Fotografija: Virginie Surdej
Montaža: Nicolas Rumpl
Glasba: Kristian Eidnes Andersen
Igrajo: Lubna Azabal (Mina), Saleh Bakri (Halim), Ayoub Missioui (Youssef), Mounia Lamkimel (stranka), Zakaria Atifi (Bachir), Abdelhamid Zoughi (zdravnik)
Produkcija: Les Films du Nouveau Monde, Ali n’ Productions, Velvet Films, Snowglobe Films
Festivali, nagrade: Cannes 2022: nagrada FIPRESCI za najboljši film sekcije Posebni pogled; Chicago 2022: nagrada srebrni hugo za najboljšo režijo; Atene 2022: nagrada Zveze grških filmskih kritikov za najboljši film festivala; Valladolid 2022: nagrada za najboljšo igralko; Marakeš 2022: velika nagrada žirije; Vancouver 2022: nagrada občinstva za najboljši film; Tromsø 2023: nagrada don quixote za najboljši film; Göteborg 2023: nagrada zmaj za najboljši film mednarodnega tekmovalnega programa; Seattle 2023: nagrada za najboljšo režijo, nagrada za najboljšega igralca ali igralko
Odziv občinstva: v največji meri navdušen in toplo naklonjen
Odziv kritike: v največji meri resnično izrazito naklonjen
Distribucija: Fivia – Vojnik

 

Zgodba
Halim in Mina sta zakonca, ki imata v eni najstarejših maroških medin, kakor v arabskem svetu imenujejo trgovsko-obrtniško mestno četrt, tisti v Marakešu, odprto tradicionalno krojaško-šiviljsko delavnico. Halim je po očetu prevzel to starodavno in nadvse spoštovano obrt ter se od njega naučil številnih skrivnosti, med drugim tudi tega, kako izdelati skoraj popoln kaftan, tradicionalno oblačilo arabskega bližnjevzhodnega sveta. Halim je zelo dobro vedel, da je za izdelavo takega kaftana, ki se bo takoj, že na prvi pogled ločil od drugih, stranki pa bo služil še dolga leta – torej kaftana, ki ga bo krasila edinstvena, neprekosljiva in predvsem brezčasna lepota –, treba ne le vložiti skozi leta nakopičeno znanje in pridobljene izkušnje, pač pa tudi in predvsem žrtvovati veliko časa in predanosti. Veliko težje pa so vse to razumele njegove stranke, razvajene zaradi hitre industrijske produkcije ter nepripravljene razumeti, da ʽumetnostʼ in lepota potrebujeta čas. Tako se zakonca odločita, da bosta najela vajenca in s tem odpravila nekaj nakopičenih težav. Toda mladi Youssef je v njuno delavnico in njuna življenja prinesel tudi zajetno mero vznemirjenja in nemira …

 

 

Zanimivosti
Modri kaftan, drugi celovečerni film maroške režiserke Maryam Touzani, je nedvomno eno najlepših presenečenj letošnje filmske letine. Toplina, umirjenost in iskrenost na eni strani ter na drugi pogum, prodornost in brezkompromisna vztrajnost, s katerimi avtorica obravnava večplastno temo partnerskega razmerja, in sicer v prvi vrsti skozi prizmo kritičnega premisleka posameznikovega odnosa do tradicionalnih vlog, ki nam jih nalaga družba, so očarali tako strokovno, festivalsko občinstvo kot tudi najširšo, laično množico ljubiteljev filma. Celo pri nas je bil film v redni distribuciji deležen osupljivo dobrega obiska, festivalsko občinstvo pa je dodobra vznemiril že na svoji prvi postaji, v tekmovalnem programu slovitega canskega festivala. Quelle surprise! so dahnili Francozi, medtem ko so tuji novinarji vročično poročali o odkritju enega najbolj vznemirljivih in prepričljivih naslovov leta. Temelje uspehu je avtorica nedvomno položila že z izjemnim scenarijem, ki ga je spisala v sodelovanju z intimnim partnerjem Nabilom Ayouchom. V njem sta se drzno, a hkrati tudi neverjetno spoštljivo lotila številnih vprašanj, ki zadevajo posameznikov odnos z družbenim okoljem, tradicijo in ljubljeno osebo, jih predstavila z različnih, včasih tudi nasprotujočih si zornih kotov ter tako ustvarila resnično odprto, večplastno in vseskozi preiskujoče filmsko delo.

Cena vstopnice
Redna: 5,5 €
Znižana*: 4,5 €
*otroci, dijaki in študentje

 

 

Kontakt in informacije
T: 05 335 40 15
E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si

 

 

Vstopnice lahko kupite na blagajni Kulturnega doma Nova Gorica ali preko spletne prodaje.

Komentar
»Film Modri kaftan Maryam Touzani se začne kot pripoved o na videz običajnem paru, krojaču Halimu in njegovi ženi Mini, ki družno vodita delavnico, v kateri izdelujeta in prodajata tradicionalna maroška oziroma arabska ohlapna oblačila, tako imenovane kaftane. Stara obrt, ki temelji na potrpežljivem delu in natančnem vezenju in ki prav zato počasi izumira, v filmu postane simbol za odnos med zakonskima partnerjema. /…/ A Halim in Mina – kot se v filmu razkrije postopoma, sprva samo z drobnimi indici – sta vse prej kot običajen par, saj v pretežno platonskem, a zato nič manj ljubečem odnosu že več kot dvajset let živita z neizrečeno skrivnostjo Halimove istospolne usmerjenosti. Ko se v filmu pojavi tretja oseba, vajenec Youssef, ki si želi priučiti Halimove stare krojaške obrti, se znajdemo v klasičnem ljubezenskem trikotniku, toda film Touzanijeve brezkompromisno zavrne vsakršno stereotipiziranje in naslanjanje na cenene vzorce, ki se ju sicer tako radi poslužujejo v tovrstnih delih. /…/ V ospredju filma je ves čas krojaška delavnica – prav prek dela v njej režiserka zariše odnos zakonskega para, ki je nežen, pogosto pa tudi norčav, poln humorja in medsebojnega zaupanja. Delavnici ne gre vedno najbolje – Halim in Mina, ki vztrajata pri tradicionalnem, a zamudnem načinu krojenja in vezenja, se srečujeta s strankami, ki bi želele kaftan visoke kakovosti, a v času, ki so ga vajene pri hitri modi. Halim in Mina, ki se večkrat šalita na račun nestrpnih, pogosto pa tudi nesramnih strank, sta tudi sicer sproščen par; skupaj si v pretežno moškem lokalu kljub mačističnim komentarjem nekaterih navzočih ogledata nogometno tekmo. Ko ju policija na nočnem sprehodu ustavi, da bi preverila, ali sta poročena, pa da Mina jasno vedeti, da se ne želi uklanjati družbi, v kateri je ženskam odrejeno določeno mesto – običajno v senci moškega. Touzani tako pravzaprav ne odstopi od raziskovanja tem iz prvega filma, v katerem sta zavezništvo ena v drugi našli dve ženski, ki jima zaradi tega, ker nimata moža – prva noseča, druga pa ovdovela – okolje ne prizanaša. /…/.«

Petra Meterc, Gremo v kino – Program ARS

 

»Preciznost režiserkinega dela je rezultat angelske potrpežljivosti. Potrpežljivosti, ki daje prednost počasnosti, podrobnostim, neizrečenemu; ki poudarja tišino in subtilne premike; ki daje čustvom čas, da se razcvetijo in premešajo karte.«

Véronique Cauhapé, Le Monde

 

»Avtorica z natančnostjo, ki se lahko kosa z delom obrtnika v središču filma, ustvari presenetljivo toplo zgodbo, ki na vsakem koraku spodnaša naša pričakovanja.«

Christian Zilko, IndieWire

 

»Fino uglašena in neobsojajoča študija dolgotrajnega razmerja, ki cveti kljub pritiskom nasprotujočih si želja in družbenih norm.«

Jonathan Romney, Screen Daily

 

»Velik film, plemenit in human, z vsemi tistimi neizrečenimi besedami in namigi, ki tankočutno opisujejo vsakdanje življenje ljubezenskega trikotnika … Ali drugače: pred sabo imamo delo silovitega čustvenega naboja in brezmadežne umetniške ustvarjalnosti!«

Gérard Crespo, aVoir-aLire.com

 

Izjava avtorice
»Med iskanjem lokacij za moj predhodni film, celovečerec Adam, sem v medini spoznala gospoda, ki je vodil ženski frizerski salon. /…/ Name je naredil močan vtis; na njem je bilo nekaj zelo ganljivega. Spomnil me je na moške, ki sem jih videla v otroštvu, na zgodbe, ki sem jih slišala. /…/ Čutila sem, da je v njegovem življenju nekaj neizrečenega, nekaj potlačenega in da je bilo to tisti del njegove osebnosti, ki je bil ključen, ki je segal resnično globoko in razkrival, kdo v resnici zares je /…/. A zaradi silovitega družbenega pritiska so si morali ti moški nadeti lažno masko, ki pa je bila družbeno sprejemljiva.

Ti nenavadni moški, tako drugačni od tradicionalne podobe moškega v arabski družbi, so bili torej prvi element. Drugi element, okrog katerega sem se odločila oblikovati svojo zgodbo, pa je bil star mamin kaftan. Že kot deklica sem ga občudovala in častila, tako zaradi njegove estetske lepote in dovršenosti ter osupljive obrtne izurjenosti in domiselnosti, s katerima je bil narejen, kot tudi zaradi dejstva, da je pripadal moji mami, ki sem jo častila. In ker je bil kaftan ena tistih ʽvečnihʼ stvari, ki se prenašajo iz roda v rod, iz generacije v generacijo, sem komaj čakala dan, ko mi ga bo mama predala in zapustila. Prepričana sem namreč bila, da bom hkrati s kaftanom ʽobleklaʼ tudi svojo mamo, prevzela vsaj del njene duše in njenih genov. /…/

Ko sem ta dva elementa vpeljala v osnovno strukturo zgodbe, sem takoj zaznala njun silovit potencial in dejstvo, da mi odpirata številne nove možnosti glede raziskovanja partnerskega in ljubezenskega odnosa med Halimom in Mino, prav tako pa tudi dinamike njunega razmerja in vprašanja postavljanja mej. Verjamem, da ima ljubezen več ravni, več stopenj, več obrazov. Da je zapletena in kompleksna. In da si moramo zanjo vzeti čas, če hočemo, da se izrazi v vsem svojem bogastvu in lepoti.«

Maryam Touzani, režiserka in soscenaristka

 

Režiserka
Maryam Touzani se je rodila leta 1980 v maroškem pristaniškem mestu Tangier. Univerzitetno izobrazbo si je pridobila v Londonu, kjer je leta 2003 diplomirala iz medijskih študij in novinarstva. Tako je svojo poklicno pot pričela kot novinarka, ki pokriva širšo kulturno dejavnost, sčasoma pa se je vse bolj osredinjala na film. Kmalu se ji je zaradi njene publicistične dejavnosti ponudila priložnost, da prične pisati scenarije po naročilu, kar je sprejela z obema rokama. A ni trajalo prav dolgo, da se je opogumila in se lotila tudi režije. Tako je leta 2011 posnela kratkometražno filmsko delo z naslovom Ko spijo (Quand ils dorment) in z njim požela osupljivo silovit uspeh – film ji je namreč prinesel kar 17 različnih festivalskih nagrad. Leta 2014 je sledil njen prvi dokumentarni projekt, film Pod mojo staro kožo (Sous ma peau vielle), s katerim se je pogumno lotila problematike prostitucije v maroški družbi. Na domačem tržišču je delo poželo izjemen uspeh, zato so Maryam ponudili, da bi ga kot scenaristka nadgradila v igrani celovečerec. Tako je nastal film Ljubljene (Much loved, 2015), ki ga je zrežiral Nabil Ayouch, njen bodoči mož. Leta 2017 sta znova sodelovala, in sicer kot soscenarista celovečerca Razzia, v katerem je Maryam nastopila tudi v glavni vlogi. Že čez dve leti pa je Touzani končno splavila celovečerni igrani prvenec, film Adam (2019), v katerem raziskuje družbeni položaj neporočene ženske, ki zanosi. Že s prvencem so jo povabili v tekmovalni program sekcije Posebni pogled na canskem festivalu, leta 2022 pa se je s filmom Modri kaftan (Le blue du caftan) vanj vrnila in celo osvojila nagrado FIPRESCI za najboljši film sekcije.

Mogoče vas zanima tudi …

Skip to content