Filmsko gledališče
Filmsko gledališče
Sezona 2024/25
Denis Valič je o tokratnem izboru zapisal: »Letošnjo sezono otvarjamo s filmom, ki je bil prav tako otvoritveni film canskega festivala: Drugim dejanjem Quentina Dupieuxja. To pravzaprav ni presenetljivo, saj Dupieux s svojo divjo komedijo načenja nekatere izmed osrednjih strahov in tesnob aktualnega trenutka v polju filmske ustvarjalnosti, od napetosti, ki jih v polje prinaša umetna inteligenca (spomnimo se dolgih stavk v Hollywoodu, tako scenaristov kot igralcev), prek vprašanj, ki jih sprožata družbena fenomena kulture črtanja in gibanja #tudijaz/#metoo, pa vse do negotovega financiranja, kar očitno ni le lokalni fenomen.
Kot naslednja dela z našega letošnjega programa z velikim veseljem predstavljam neformalni blok filmov, ki pogumno, a hkrati vedno tudi s toplo človeške perspektive nagovarjajo najbolj pereče probleme naše evropske družine oziroma sodobnih evropskih družb. In ne preseneča, da se je na čelu teh znašla prav Zelena meja: tako zaradi dejstva, da gre za najštevilčnejšo koprodukcijo v letošnjem programu, kot tudi dejstva, da se je kot režiserka pod njo podpisala Agnieszka Holland, botra sodobnega srednjeevropskega avtorskega filma, tista, ki ga je družno s Krzysztofom Kieslowskim popeljala na največje svetovne odre. Zelena meja je pogumno delo pogumne režiserke, ki se je kljub zavedanju, kakšna klima vlada v družbi njene domovine, ali pa prav zaradi tega, odločila za razkritje zločinskega dogajanja na zeleni meji med Poljsko in Belorusijo, kjer se dve ideološko sovražni državi merita in zbadata na hrbtih nemočnih človeških bitij. Zelena meja je šokantno, a hkrati nujno potrebno delo, zaradi katerega so poljske oblasti Hollandovo razglasile za persono non grato.
V ta blok ostrih, pronicljivih komentarjev družbene realnosti, v kateri živimo, pa seveda spadata tudi obe domači deli, ki smo ju tokrat uvrstili na spored: Opazovanje Janeza Burgerja in z nedavnimi priznanji ovenčana Odrešitev za začetnike Sonje Prosenc. Burger je svoje domiselno zasnovano zgodbo o virusu voajerizma, ki se širi med nami, umestil v okolje reševalcev, tistih, ki so prvi na mestu raznih nesreč, in jo cepil z nekaterimi elementi srhljivke, kar jo naredi še posebno učinkovito. A hkrati nič manj ostro v obsodi pasivnega spremljanja (da ne rečemo celo naslajanja nas) tragedij v družbi. Prosenčeva je s svojo Odrešitvijo za začetnike, ki je svojo nadvse odmevno mednarodno premiero doživel v New Yorku, na festivalu v Tribeci (festivalu, katerega soustanovitelj je tudi Robert de Niro), zasnovala malce bolj tradicionalno, a nič manj ostro v svojem kritičnem razmišljanju o tem, zakaj se nekateri v družbi počutijo večvredne.
Ta blok je letos tudi po imenih daleč najbolj prestižno zastopan, saj sta avtorja naslednjih dveh del, ki ju bomo predstavili, britanski mojster humanistično-realistične poetike, Ken Loach, ter njegov mlajši italijanski pendant (resda malce bolj surovo realistični), Matteo Garrone. Loach v še eni sijajni, toplo človeški pripovedi o slehernikih, Starem hrastu, njegovo stalnico, delavski razred, tokrat v prvi vrsti sooči z njim samim in z njegovimi lastnimi predsodki, hkrati pa še s sirijskimi begunci. Nadvse zanimivo je, da je prav Stari hrast postal eno tistih del letošnjega leta, ki je prejelo največ in najbolj navdušeno hvalo s strani občinstva, pa naj gre za formalne festivalske nagrade občinstva ali pa ocene, ki jih zbirajo različni spletni agregati. In čeprav je v tem pogledu film Mattea Garroneja Jaz, kapitan doživel podobno usodo (zelo dober odziv občinstva), pa je avtor v njem radikalno obrnil perspektivo: tokrat nam zgodbo namreč ponuja skozi oči migrantov, tistih, ki najrazličnejše zlorabe, šikaniranja, poniževanje in kar je še podobnih taktik razčlovečenja doživljajo na lastni koži.
Blok bomo zaključili z dvema deloma, ki pogled usmerita tam, kjer ga srečamo resnično redko, če smo ga sploh že kdaj. Francozinja Rebecca Zlotowski nam v filmu Otroci drugih ponudi nepopačeni, nekarikirani portret »mačeh«, žensk, ki vstopijo v razmerje s partnerjem, ki že ima otroka in se z vso resnostjo in kompleksnostjo loti spraševanja, kako daleč sploh lahko seže njihova materinska ljubezen. Glede na trende v zahodnih družbah imamo opraviti z eno vse bolj velikih demografskih skupin, a pravega, iskrenega vpogleda vanjo še nismo imeli. Še veliko manj pa se je v filmih govorilo o iranskih ženskah srednjih let, tistih, ki živijo v urbanem okolju in prihajajo iz srednjega razreda. In prav te nam predstavi filmsko delo Moja najljubša torta, film ustvarjalnega dvojca Maryam Moghadam in Behtasha Sanaeehaja.
Delno bi v ta blok lahko uvrstili še eno delo letošnjega izbora, a po drugi strani se zdi, da vanj ne sodi povsem. Pravzaprav bi zanj lahko rekli, da je ujet v prekletstvo naroda, iz katere izhaja in da svoje »domovine« pravzaprav nima: gre za še eno prekrasno zgodbo o ljudeh, ki poskušajo ohraniti svojo človečnost in presegati surovo realnosti, ki jih obkroža, palestinsko koprodukcijo Učitelj mlade Farah Nabulsi.
Že samo ta blok nam je prinesel kar pet celovečercev, pod katere so se podpisale filmske ustvarjalke. In veseli nas, da je bila letošnja bera v tem pogledu še posebno bogata. Omeniti moramo iskreno in odprto razpravljanje o vstopu mladih v svet spolnosti, ki nam ga s svojim čudovitim prvencem Kako seksati ponudi Britanka Molly Manning Walker. Ta nas glasno opozori, da moramo kot družba še enkrat glasno definirati to, kaj pomeni privolitev v spolni odnos, saj se še danes vse prepogosto dogaja, da je tisti »ne« preslišan. Drugačne vrste film, a z ne tako zelo drugačno tematiko, nam ponudi še ena debitantka – Italijanka Paola Cortellesi s svojim celovečernim prvencem Jutri je še en dan. V rahlo neorealistični maniri, a s pridihom magičnega, nas Cortellesi začara z zgodbo o osvoboditvi iz kroga družinskega nasilja.
Posebno pozornost velja nameniti tudi bloku štirih filmov, pod katera so se podpisali mojstri filmske podobe, ki so zdaj že v zrelih letih ustvarjanja. Na prvo mesto gre nedvomno postaviti novo delo Cédrica Kahna, ki nam danes, ko smo znova priča radikalni ideološki polarizaciji družbe, s filmom Goldmanov proces, rekonstrukcijo političnega sodnega procesa iz 70. let, prinaša vpogled v načine, kako delujejo mehanizmi tovrstnih ekstremizmov. Še en stari znanec, italijanski igralec in režiser Michele Placido, nas s filmom Caravaggieva senca prav tako popelje v preteklost, le da še par stoletij dlje: v njem namreč rekonstruira cerkveni pregon velikega slikarja, Caravaggia, in nam hkrati ponudi vpogled v njegovo burno življenje. Naš stari znanec François Ozon nas s filmom Moj zločin prav tako popelje v preteklost, v pariška 30. leta. In v lastnem slogu razkrije, kako se ženski svet upira zadrti moški patriarhalnosti, ki razsaja v vseh porah družbe. Blok pa zaključuje še en veteran, Bertrand Bonello, ki ga imajo mnogi za najbolj provokativnega med francoskimi sodobnimi filmskimi ustvarjalci. Njegova Zver se tako kot otvoritveni film poigrava z grožnjo, ki jo družbi predstavlja umetna inteligenca, a seveda na specifično njegov način.
V tem kratkem pregledu letošnjega programa velja izpostaviti še to, da smo letos vanj vključili tudi hollywoodski spektakel Gladiator II. Seveda s povsem jasno zavestjo, da je vsak spektakel, pri katerem ima prste vmes Ridley Scott, vedno še nekaj več, kot le spektakel. Zaključimo ga pa z omembo še dveh del: sublimne meditacije Andrewa Haigha z naslovom Vsi mi tujci, v kateri spregovori o ljudeh, ki so pred davnimi časi odšli iz naših življenj, nato pa nenadoma vanj znova vkorakajo, ter nove kuriozitete morda najbolj samosvojega režiserja današnjega časa, Grka Yorgosa Lanthimosa, ki se nam tokrat predstavlja z Dejanji usmiljenja, nenavadnim triptihov, v katerem razmišlja o moči, nadzoru in svobodni volji. Z njim tudi dejansko zaključujemo letošnji program.«
- Potrditev abonmajev in rezervacija sedežev – dosedanji abonenti
Kdaj: od 30. septembra do 4. oktobra 2024
Kje: na blagajni Kulturnega doma Nova Gorica
Kako: osebno
Vplačila: do 16. oktobra 2024
Po preteku navedenega datuma bomo vaše sedeže ponudili novim abonentom.
- Vpis za nove abonente
Kdaj: od 7. do 16. oktobra 2024
Kje: na blagajni Kulturnega doma Nova Gorica
Kako: osebno
Vplačila: ob vpisu
Redni abonma: 80 €
Upokojenci, študenti in dijaki: 60 €
Cena vstopnice za posamezno filmsko predstavo: 5,5 €
Znižana cena vstopnice za otroke, dijake in študente: 4,5 €
Vplačila abonmajev bodo potekala na blagajni Kulturnega doma Nova Gorica.
Urnik blagajne:
vsak delavnik: 10.00–13.00, 14.00–17.00 in uro pred prireditvijo
Z vpisom abonmaja si zagotovite:
- stalni sedež v dvorani,
- možnost obročnega plačila abonmajske vstopnice.
Mateja Poljšak Furlan
kustosinja / koordinatorka in organizatorka kulturnih programov
T: 05 335 40 15
E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si
Blagajna
T: 05 335 40 16
E: blagajna@kulturnidom-ng.si