Kulturni dom Nova Gorica, Bevkov trg 4, SI-5000 Nova Gorica

T: + 386 5 335 40 10

Group 10708
Soočanja s sodobno vizualno umetnostjo 2024/25

 

Marko Pogačnik in Miklavž Komelj bosta na prvem soočenju v sezoni 2024/2025 spregovorila o knjigi Vedno v začetku. Le-ta prinaša pogovor med njima ob Pogačnikovi osemdesetletnici. Pogovor je potekal v obliki intenzivnega dopisovanja, v katerem se sogovornika Pogačnikovemu dosedanjemu ustvarjanju nista poskušala približati po kronološkem vrstnem redu, ampak na način spirale; pri tem intenzivnost pogovora postopoma narašča in sogovornika se poskušata dotikati vse globljih plasti. Knjiga je večplastna; v njej je veliko dragocenih podatkov o umetnikovi dosedanji življenjski, umetniški in duhovni poti ter o gibanju OHO, še veliko bolj kot podatki pa so pomembna razmišljanja o aktualnih problemih v človeške esksistence v povezavi s transformacijami Zemlje v luči različnih duhovnih tradicij in predvsem v luči Pogačnikove notranje izkušnje. Eno od bistvenih vprašanj, ki so zastavljena v tej knjigi, je, v čem je lahko transformativna moč umetnosti v današnjem času. Že na prvi strani knjige lahko preberemo Pogačnikove besede, s katerimi je komentiral svojo legendarno zgodnjo skulpturo (danes potopljeno), izklesano v kanjonu Zarice: »Tako se je razvil določen vzorec, ki med drugim zaznamuje moje delo, namreč, da se stalno poglabljam v vprašanje, kje se je umetnost kot globalna praksa zataknila in kakšen korak bi bilo treba storiti, da bi umetniško delo lahko dandanes nekaj bistvenega prispevalo življenju.«

Mestna galerija Nova Gorica
Trg E. Kardelja 5
5000 Nova Gorica

 

Informacije in kontakt
T: 05 335 40 15
E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si

Mogoče vas zanima tudi …

Razstavna sezona 2024/25

 

Lepo vabljeni na javno vodstvo po razstavi Metafizika barve. Po pregledni razstavi nas bosta vodila avtor Wilhelm Heiliger in kustosinja projekta Pavla Jarc, ki bosta ob enem spregovorila tudi o novo izdani istoimenski monografiji. Obsežna strokovna publikacija opozarja na vse značilnosti Heiligerjeve ustvarjalnosti in ponuja vpogled v kompleksnost njegovega umetniškega delovanja. Njeno dovršeno in tankočutno grafično podobo je oblikoval Oto Rimele, ki bo tokrat z nami.

Ob tej priložnosti bosta izjemoma na ogled tudi dve knjigi umetnika* (umetniški deli, izvedeni v obliki knjige).

* Knjiga umetnika, v angleščini imenovana book as an artwork, je samostojen umetniški izdelek, ki je v umetniškem sistemu prisoten že od 19. stoletja, pomemben pa je postal zlasti v šestdesetih letih prejšnjega stoletja.

Izid knjige so podprli:

  • Mestna občina Nova Gorica
  • GO!2025 Evropska prestolnica kulture
  • Urad vlade Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu

Wilhelma Heiligerja v njegovem plodnem ustvarjalnem življenju ne zaznamuje le svet likovne umetnosti, temveč tudi književnosti, literarne zgodovine, filozofije, psihologije in še kaj bi lahko dodali. Gre za vsestranskega ustvarjalca raznovrstnih talentov, ki pa se zadnjih 50 let posveča predvsem likovni umetnosti. Njegova umetnost na slovenskem prizorišču ni dovolj dobro poznana in ovrednotena, kar je verjetno posledica njegove vpetosti predvsem v mednarodni prostor. Po dolgi odsotnosti se je umetnik, ki letos praznuje pomemben življenjski jubilej, ponovno vrnil domov, tja, kjer je preživel le zgodnje otroštvo (Ljutomer) in nekaj let po študiju (Ljubljana). Vse to nas je spodbudilo k pripravi retrospektivne razstave in obsežne monografije z naslovom Metafizika barve, ki bosta opozorili na vse značilnosti Heiligerjeve ustvarjalnosti in ponudili vpogled v kompleksnost njegovega umetniškega delovanja.
Na razstavi, ki bo postavljena v štirih slovenskih razstaviščih: Mestni galeriji Nova Gorica, Galeriji Rika Debenjaka Kanal, Galeriji Velenje in Galeriji Instituta »Jožef Stefan« v Ljubljani, bo prvič celovito predstavljen raznolik in izrazno bogat opus, ki zajema slikarstvo, dela na papirju, fotografijo in skulpturo. Na ogled bodo izbrana dela, ki značilno zaznamujejo razvojne usmeritve avtorjeve likovne misli, njegova nenehna ustvarjalna iskanja in raziskovanja skozi pet desetletij delovanja. V njegovih stvaritvah lahko, kljub navezavi na nekatera tradicionalna izhodišča modernističnega slikarstva, vseskozi zasledujemo samosvoj pristop pri obravnavi likovnih tematik ter izrazito zasebno ikonografijo in meditativni svet vzhodnjaške filozofije – svet filozofije zena, ki jo je vzel za svojo in mu omogoča spoznavanje metafizične resničnosti zunaj vseh iluzij realnega sveta. Ta miselni koncept projicira v svoja dela in vanje vpisuje osebni izraz tako podobe same kot medija, v katerem jo uresničuje. Zanima ga predvsem koncept izčiščenega likovnega dela, značilen za t. i. konkretno umetnost, ki se je razvila v drugem desetletju prejšnjega stoletja in se ukvarja izključno z avtonomnimi likovnimi prvinami, kot so barva, svetloba, linija, oblika … To je, kot pravi nemški teoretik Siegfried J. Schmidt, nemimetična, generativna umetnost, ki ukinja čutno zaznavo vidne resničnosti in se osredotoča na tematizacijo svojih umetniških sredstev.

V ustvarjalnem procesu se Heiliger po večini sicer res drži načel konkretne umetnosti ter raziskuje odnos med barvo in formo v prostoru, gradi likovne zgodbe na skladnosti kompozicije, sofisticiranih barvnih razmerjih in prefinjenih svetlobnih prelomih, a ga pri tem zanima tudi »notranji vidik« podobe, njena čutna, kontemplativna dimenzija. Zanima ga izražanje in prebujanje intenzivnih, neposrednih čustvenih impulzov ter vzpostavljanje harmoničnih ravnovesij, s katerimi ustvarja posebno mentalno vzdušje. Njegova dela nastajajo iz notranje nuje, da bi lahko neposredno izrazil svoje miselne predstave in se zatekel v oddaljena prostranstva onkraj vidne realnosti. So odraz premišljene, zrele umetnostne analize in hkrati delujejo kot meditacije o lastnem življenju, filozofiji in duhovnosti.

Edino, kar bo po koncu razstav ostalo kot dokument časa, je ta monografija, ki je nastajala več kot dve leti. Za delo pri tem zahtevnem knjižnem projektu se iskreno zahvaljujem avtorjem besedil: Branetu Koviču, Andreju Medvedu in Juretu Mikužu, ki so z različnih zornih kotov osvetlili in umetnostnozgodovinsko ovrednotili posamezna poglavja Heiligerjevega ustvarjanja. Avtorjevo biografijo je prispeval Robert Henkel. Veliko delo so opravili tudi fotografi, prevajalca in lektorica ter koordinatorka in organizatorka kulturnih programov Mateja Poljšak Furlan, ki se je poglobila v dokumentarno gradivo. Posebna zahvala za dovršeno in tankočutno grafično podobo knjige gre Otu Rimeleju.

Čeprav je izid pričujoče knjige podprla Mestna občina Nova Gorica ter v majhnem deležu Urada vlade za Slovence v zamejstvu in po svetu, te publikacije ne bi bilo brez neutrudne zagnanosti in znatnega finančnega prispevka avtorja samega. Vsem se za podporo najlepše zahvaljujem.

Ob prebiranju monografije vas vabim, da se podate na potovanje skozi Heiligerjeve ustvarjalne dosežke, da odkrijete globino in vse razsežnosti njegovega bogatega opusa. Ne glede na raznolikost medijskih praks, vsaka njegova stvaritev nosi pečat umetnikove eruptivne strasti in veselja do ustvarjanja ter pušča sledi, ki segajo onstran prostora in časa.

Pavla Jarc

v. d. direktorja Kulturnega doma Nova Gorica in kustosinja projekta

Mogoče vas zanima tudi …

Razstavna sezona 2024/25

 

Z umetnikom Wilhelmom Heiligerjem in oblikovalcem knjige Otom Rimelejem se bo pogovarjala urednica Pavla Jarc.

 

Obsežna monografija z naslovom Metafizika barve nas vodi skozi ustvarjalne dosežke Wilhelma Heiligerja in odkriva vse razsežnosti njegovega bogatega opusa. Ne glede na raznolikost medijskih praks, vsaka njegova stvaritev nosi pečat umetnikove eruptivne strasti in veselja do ustvarjanja ter pušča sledi, ki segajo onstran prostora in časa. V njej so objavljena študijska besedila priznanih umetnostnih zgodovinarjev, Braneta Koviča, dr. Andreja Medveda in dr. Jureta Mikuža, ki so z različnih zornih kotov osvetlili in umetnostnozgodovinsko ovrednotili posamezna poglavja Heiligerjevega ustvarjanja. Monografijo je izdal Kulturni dom Nova Gorica, za dovršeno in tenkočutno grafično podobo knjige pa je poskrbel priznani likovni ustvarjalec, Oto Rimele.

 

V sodelovanju z ZRC SAZU, Knjigarno kavarno Maks

Izid knjige so podprli:

  • Mestna občina Nova Gorica
  • GO!2025 Evropska prestolnica kulture
  • Urad vlade Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu

Wilhelma Heiligerja v njegovem plodnem ustvarjalnem življenju ne zaznamuje le svet likovne umetnosti, temveč tudi književnosti, literarne zgodovine, filozofije, psihologije in še kaj bi lahko dodali. Gre za vsestranskega ustvarjalca raznovrstnih talentov, ki pa se zadnjih 50 let posveča predvsem likovni umetnosti. Njegova umetnost na slovenskem prizorišču ni dovolj dobro poznana in ovrednotena, kar je verjetno posledica njegove vpetosti predvsem v mednarodni prostor. Po dolgi odsotnosti se je umetnik, ki letos praznuje pomemben življenjski jubilej, ponovno vrnil domov, tja, kjer je preživel le zgodnje otroštvo (Ljutomer) in nekaj let po študiju (Ljubljana). Vse to nas je spodbudilo k pripravi retrospektivne razstave in obsežne monografije z naslovom Metafizika barve, ki bosta opozorili na vse značilnosti Heiligerjeve ustvarjalnosti in ponudili vpogled v kompleksnost njegovega umetniškega delovanja.

Na razstavi, ki bo postavljena v štirih slovenskih razstaviščih: Mestni galeriji Nova Gorica, Galeriji Rika Debenjaka Kanal, Galeriji Velenje in Galeriji Instituta »Jožef Stefan« v Ljubljani, bo prvič celovito predstavljen raznolik in izrazno bogat opus, ki zajema slikarstvo, dela na papirju, fotografijo in skulpturo. Na ogled bodo izbrana dela, ki značilno zaznamujejo razvojne usmeritve avtorjeve likovne misli, njegova nenehna ustvarjalna iskanja in raziskovanja skozi pet desetletij delovanja. V njegovih stvaritvah lahko, kljub navezavi na nekatera tradicionalna izhodišča modernističnega slikarstva, vseskozi zasledujemo samosvoj pristop pri obravnavi likovnih tematik ter izrazito zasebno ikonografijo in meditativni svet vzhodnjaške filozofije – svet filozofije zena, ki jo je vzel za svojo in mu omogoča spoznavanje metafizične resničnosti zunaj vseh iluzij realnega sveta. Ta miselni koncept projicira v svoja dela in vanje vpisuje osebni izraz tako podobe same kot medija, v katerem jo uresničuje. Zanima ga predvsem koncept izčiščenega likovnega dela, značilen za t. i. konkretno umetnost, ki se je razvila v drugem desetletju prejšnjega stoletja in se ukvarja izključno z avtonomnimi likovnimi prvinami, kot so barva, svetloba, linija, oblika … To je, kot pravi nemški teoretik Siegfried J. Schmidt, nemimetična, generativna umetnost, ki ukinja čutno zaznavo vidne resničnosti in se osredotoča na tematizacijo svojih umetniških sredstev.

V ustvarjalnem procesu se Heiliger po večini sicer res drži načel konkretne umetnosti ter raziskuje odnos med barvo in formo v prostoru, gradi likovne zgodbe na skladnosti kompozicije, sofisticiranih barvnih razmerjih in prefinjenih svetlobnih prelomih, a ga pri tem zanima tudi »notranji vidik« podobe, njena čutna, kontemplativna dimenzija. Zanima ga izražanje in prebujanje intenzivnih, neposrednih čustvenih impulzov ter vzpostavljanje harmoničnih ravnovesij, s katerimi ustvarja posebno mentalno vzdušje. Njegova dela nastajajo iz notranje nuje, da bi lahko neposredno izrazil svoje miselne predstave in se zatekel v oddaljena prostranstva onkraj vidne realnosti. So odraz premišljene, zrele umetnostne analize in hkrati delujejo kot meditacije o lastnem življenju, filozofiji in duhovnosti.

Edino, kar bo po koncu razstav ostalo kot dokument časa, je ta monografija, ki je nastajala več kot dve leti. Za delo pri tem zahtevnem knjižnem projektu se iskreno zahvaljujem avtorjem besedil: Branetu Koviču, Andreju Medvedu in Juretu Mikužu, ki so z različnih zornih kotov osvetlili in umetnostnozgodovinsko ovrednotili posamezna poglavja Heiligerjevega ustvarjanja. Avtorjevo biografijo je prispeval Robert Henkel. Veliko delo so opravili tudi fotografi, prevajalca in lektorica ter koordinatorka in organizatorka kulturnih programov Mateja Poljšak Furlan, ki se je poglobila v dokumentarno gradivo. Posebna zahvala za dovršeno in tankočutno grafično podobo knjige gre Otu Rimeleju.

Čeprav je izid pričujoče knjige podprla Mestna občina Nova Gorica ter v majhnem deležu Urada vlade za Slovence v zamejstvu in po svetu, te publikacije ne bi bilo brez neutrudne zagnanosti in znatnega finančnega prispevka avtorja samega. Vsem se za podporo najlepše zahvaljujem.

Ob prebiranju monografije vas vabim, da se podate na potovanje skozi Heiligerjeve ustvarjalne dosežke, da odkrijete globino in vse razsežnosti njegovega bogatega opusa. Ne glede na raznolikost medijskih praks, vsaka njegova stvaritev nosi pečat umetnikove eruptivne strasti in veselja do ustvarjanja ter pušča sledi, ki segajo onstran prostora in časa.

 

Pavla Jarc

direktorica Kulturnega doma Nova Gorica in kustosinja projekta

Mogoče vas zanima tudi …

Otroške likovne ustvarjalnice 2024/25

 

Mestna galerija Nova Gorica vas vabi na otroške likovne ustvarjalnice, ki jih bo vodila umetnica Anja Kranjc. Na tokratnih otroških delavnicah bodo otroci iz das mase oblikovali praznične okraske, ki jih lahko uporabljamo na različne načine – kot okraske za na jelko ali šopek vej, krašenje darilc itd.

 

Otroci potrebujejo: das maso, modelčke za piškote, različne listke, vejice, plodove iz narave, leseno paličico, vrvico, zaščitno haljico.

Kontakt in informacije

T: 05 335 40 15
E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si

Otroške likovne ustvarjalnice 2024/25

 

Mestna galerija Nova Gorica vas po poletnih počitnicah vabi na otroške likovne ustvarjalnice, ki jih bo vodila umetnica Anja Kranjc. Na tokratnih otroških delavnicah bodo otroci ob razstavi ustvarjali v kolažu na temo geometrijskih vzorcev in konkretne umetnosti ob razstavi Wilhelma Heiligerja.

 

Otroci potrebujejo: risalni list, kolaž papir, različne teksturne površine (npr. karton, lepenka, kakšna odrabljena čipka, koščki šeleshamerja, cvetličarski trakovi s teksturo, …), škarjice, lepilo za papir, svinčnik, zaščitne haljice in dobro voljo.

Kontakt in informacije

T: 05 335 40 15
E: mestnagalerija@kulturnidom-ng.si

Skip to content